2014. augusztus 27., szerda

Irodalmi zsánerek

Sziasztok!

Gondoltam egyet, és leírtam nektek a leghasználtabb irodalmi zsánereket. Aki esetleg nem tudja, hogy ez mit jelent, annak most röviden elmondom. Az irodalmi zsáner egyenlő azzal, hogy milyen típusú témában alkotunk/írunk. Én most elhoztam nektek a leggyakrabban használtakat, melléjük egy kis magyarázattal, és hogy mire jó, ha figyeltek, miközben ilyen típusú zsánerekben alkottok.

Nincs fontossági sorrend!

1. Fantasy

Ennek az irodalmi műfajnak a fő jellemzője, hogy az író egy saját maga által teremtett világba kalauzolhatja át az olvasókat.
"Lehet, hogy Harry Potter igazi, te pedig nem."
 Az ott megjelenő tárgyak, élőlények mind elképzeltek, és semmi valóságalapjuk nincs. Itt az író általában ihletet merít a gótikus romantika történeteiből, a középkori lovagvilág hősi énekeiből és lovagregényeiből, az ókori és kora középkori – különösen az északi, kelta, germán, skandináv – mítoszokból és eposzokból, illetve a vele rokon (de nem azonos) science-fiction műfaj által teremtett világokból. 
Én személy szerint nem vagyok oda az ilyen sztorikért, de ha nagyon jó valami, akkor elolvasom. Eddig talán csak két ilyen típusú történetet olvastam. No comment! 

Amire érdemes odafigyelni, amikor ebben a témában alkotunk:

Mivel a világ, ahol a szereplők élnek, általunk kitalált, ezért érdemes egy kis bevezetést is tartani, esetleg rajzolni egy térképet, elmagyarázni, hogy mi hol van, kik élnek ott ésatöbbi, ésatöbbi. Nem könnyű munka, az biztos, de ha azt akarod, hogy az olvasó tudja, hogy hol van, és ne csak fehér falak vegyék körbe, miközben olvas, érdemes ezt megcsinálni.

Itt általában a szereplők nevei eltérnek a "való világ" neveitől. Értsd úgy, hogy a Selena nevet inkább Celaena-ként említik (nekem legalábbis ez jött le az Üvegtrónt olvasva. Ha nem jó, nyugodtan javítsatok ki). Vagyis, ezt az egészet vedd úgy, hogy te visszamész az időben, magaddal rántva az olvasókat is, így az ottani életnek, szokásoknak megfelelően kell alkoss, írj.

2. Misztikus

Ez egy olyan kategória, ahol az író a természetfeletti dolgokkal foglalkozik. Ide tartoznak a szellemek, varázslók, boszorkányok. A fantasy-től eltérően, itt lehet valóságalapja, hiszen legendákból építkezik, amik vagy igazak, vagy pedig nem. Lehet egyedi természetfeletti lényeket is kitalálni, csak arra kell ügyelni, hogy mielőtt nekikezdünk róluk beszélni, legyen egy elképzelésünk az egészről.
Ezt nyugodtan lehet keresztezni akármelyik másik zsánerrel, hiszen nagyon felkapott, és biztosan lesz olvasód, ha jól, érdekesen, izgalmasan megírod a történetet.

Amire érdemes odafigyelni, amikor ebben a témában alkotunk:

Mielőtt nekikezdenénk írni, jobb előre meggondolni, hogy milyen lényekkel is akarunk foglalkozni a történet során. Amit még én ajánlani tudok, az az, hogy sok lényt egyszerre ne vegyél a hónod alá, mert összezavarodhatsz. A kevesebb néha több. :)

3. Horror

A horror egy félelmet keltő mű.
Szerintem ide ennél több magyarázat nem is kell. Mivel én nem vagyok oda a horror filmekért, ezért nem is nézem őket (csak nagyon ritkán), de egy ilyen típusú történetet szívesen elolvasok. Az ilyeneknél jó odafigyelni, hogy minél hitelesebben írd meg, hogy az olvasó ne tudjon többet éjszaka a mosdóba menni.

Amire érdemes odafigyelni, amikor ebben a témában alkotunk:

Ide csak annyit írok, hogy írhatsz akármiről, de a félelemkeltés legyen a célod.

4. Romantikus

Azt hiszem, hogy ezt a műfajt senkinek sem kell bemutatnom. A legtöbb történetben megtalálható. Ami viszont nagyon zavaró, az a túlzott sablonosság. Igaz, ha jól meg van írva, akkor szerintem mindenki elolvassa, de ha igénytelen, pocsék, akkor csak a buták (bocsánat a kifejezésért) fognak rákattanni, mint szúnyog a cukros vízre. Elég, ha veszel egy lányt és egy fiút, kiteszed őket a parkba, és nagy véletlen folytán egymásba ütközteted őket. Kész is van a romantika. A csók, a tapizás meg a túlfűtött erotika már csak hab a tortán. Nem kell valaki hű, de okos legyen, hogy összehozzon egy ilyen sztorit. Persze, én itt most nem azt mondom, hogy egyáltalán ne vigyél romantikát egy történetbe. Sőt. De mindig tudd, hogy hol a határ, ha egy jól megírt történetet akarsz kiadni a kezed közül.

Amire érdemes odafigyelni, amikor ebben a témában alkotunk:

Ne vidd túlzásba a dolgokat! Ne hozd össze a két galambot már a második részben! Tegyél csavarokat a történetbe, dobd fel a sztorit, tedd viccessé. Csinálj akármit, ami kicsit elüt a sablonosságtól!

Összességében, azt hiszem ennyi lenne. Persze ezeken kívül még ott van a thriller, a psziho stb. stb., de a tinik többsége nem igen alkot ezekben a körökben forgó témákban. A válasz erre pedig az, hogy ezek több odafigyelést, utánajárást igényelnek, és nagyon jó kell legyél ahhoz, hogy hihető sztorit adj el a nagyközönségnek.




6 megjegyzés:

  1. Kedves Bernadette!

    Nem értem, hogy mi ez a sok pipa a Nem értek egyet ponton. Szerintem nagyon jól összefoglaltad mindennek a lényegét, és remélem tudod, hogy össze-vissza csókolnálak, hogy észlelted a különbséget a fantasy és misztikus között! Nekem, mint fantasy írónak, egyenesen futkos a hátamon a hideg, amikor a könyvesboltokban is gimis vérfarkasokat látok a "fantasy" címszó alatt.
    Szerintem nagyon jól megírtad, kicsit lehetett volna hosszabb is több műfajjal, de azt meg lehet még oldani a következő körben is ;)

    Gratulál: Luna Grott

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Vedd bóknak, hogy azóta is egy barátnőmmel veszekedek, hogy milyen is a fantasy... :D szerintem ez mindent elárul :)

      Törlés
    2. Kedves Luna!

      Én nem szólhatok bele, hogy ki melyik kockát pipálja ki. Ha valaki úgy érzi, hogy ez a cikk nem közelíti meg a valóságot - hogy így fejezzem ki magam -, akkor felőlem nyugodtan kipipálhatja a nem értek egyet pontot. Talán, ha az emberek utána járnának dolgoknak, akkor kicsit másképp vélekednének dolgokról. És igen, én sem tudom, hogy hogy lehet a misztikust egy kalap alá venni a fantasyval. Szerintem ez a kettő két külön téma, és fentebb ki is fejtettem, hogy miért.
      Ez a bejegyzés a leghasználtabb zsánereket tűntette fel, de a későbbiekben majd csinálok egyet a többiről is. :)

      Köszönöm szépen :)

      Törlés
    3. Ez most már szerintem az emberektől is függ. Van, aki máshogy látja a dolgokat, van aki nem. :)

      Törlés
  2. Kedves Bernadette!

    Felteszem a kezemet, és őszintén megvallom, hogy én vagyok az egyik olyan személy, aki a nem értek egyet pipát bejelölte. Mivel valóban nem értek egyet ezzel a cikkel.
    Úgy tudnám magamat a legjobban kifejezni, hogy az egész olyan érintetlen. Túl felszínesen foglalkoztál egy-egy "zsánerrel", ami - szerintem - ebben a témában elég nagy hiba. Talán a fantasy-nál akadtam ki a leginkább: ezt a lehető legtávolabbról fogalmaztad meg. A fantasy nem csak ebből áll, és erős túlzásnak is érzem egy kalap alá venni a fantasy-kat, hiszen ezekből többfélék vannak. Ha más nem, legalább az urban fantasy-t megemlíthetted volna, ami manapság igen elterjedt a könyvek terén. És lám, ez a típus meg is cáfolja a szavaidat, hiszen ez kortárs, napjaink közt játszódik, és nem kifejezetten szükségeltetett egy külön világ. Valamint az ilyenekben egyaránt megjelennek a mitikus elemek. Az Üvegtrónból pedig olyan, mintha csak annyit tartanál lényegesnek, hogy "Selena" helyett "Caelena" a lány neve. Illetve az ezután leírtak (pl:"rajzoljunk hozzá térképet") pedig azt érezteti velem, olvasóval, mintha ezáltal mindent e köré a könyv köré építetted volna a fantasy témáját. Nem közvetlenül elengedhetetlen tényezője ez egy fantasy-nak.
    A másik, ami még nagyon szemet szúrt, az a horror. Ráadásul az sem igaz, hogy a tinik kevés thillert, vagy pszihot (wtf. mi az a psziho?) írnak. Akkor azt azért illene feltüntetni, hogy a horror egyik fajtája a pszichológiai - már ha a "psziho" alatt ezt értetted, ha nem, elnézést. Másrészt pedig, nyilván keresni kell és akkor találsz ilyeneket: Merengőn az előbb kiemelt két műfajban bőven akadnak jó történetek.
    Végezetül még annyit, hogy amit hozzászólásodban írtál: "Talán, ha az emberek utána járnának dolgoknak..." személy szerint, ez egy kicsit megzavart. Mármint, nem éppen az lett volna a Te feladatod ezáltal a cikkel, hogy éppen nekünk, olvasóknak, ne kelljen utána néznie a dolgoknak? Hanem, hogy majd Te ezáltal beavatsz minket? Nekem pont fordítva jött le: mintha a cikkírója nem nézett volna utána rendesen a dolgoknak.
    Nem akartalak megsérteni, vagy megbántani, de látom, hogy többen is vagytok szerkesztők ezen az oldalon, avagy ez végül is egy csapatmunka, így az általad kiadott munkák a többiek munkáját is minősíti. Máskor szerintem nyugodtan kérj segítséget, ha netán úgy érzed, nem tudsz valamit biztosan.
    Úgy hiszem, úgy fair, hogy megmagyaráztam azt az indokomat, hogy miért kattintottam rá személy szerint a nem értek egyet gombra. Tehát ez nem személyeskedés, hanem csupán tényközlés, a saját véleményem és meglátásaim kifejtése.

    További szép estét,
    Madaline Abbot

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Madaline!

      Nem sértettél meg, egyáltalán. Igen, valóban a többségnek lehet, hogy így jött le az egész, ahogy te már fentebb említetted, ezért is kaptam, annyi "nem értek egyet" pipát. Ehhez a többieknek semmi köze, hisz a cikket én írtam. Most már bánom, hogy nem mutattam meg előbb valakinek az egészet, mielőtt még közzé tettem volna. Többet ez sem fog előfordulni, ezt bizton állíthatom.
      A fantasy témát egyáltalán nem az Üvegtrón után írtam meg. Az csak egyszerű példa volt. A térképet pedig azért hoztam fel, mert más fantasy blogon is láttam hasonló megoldást. Én utána jártam a dolgoknak, mert egyébként nem fogtam volna neki ennek a cikknek. A gond csak ott kezdődik, hogy nem tudtam úgy leírni a dolgokat, ahogy kellett volna, amiért előre elnézést kérek.

      Üdv,
      Bernadette

      Törlés